Restauratieverslag
BX320A
Vandaag
heb ik mij maar eens op de recentelijk verworven BX320A gestort. Op wat lichte
krasjes en verfspatjes na, zag de radio er uiterlijk nog heel behoorlijk uit.
Inwendig bleek
er aan stof geen gebrek en leverde de eerste test van het toestel alleen een
vette bromtoon uit de speaker op. Kortom, uitkasten maar. Onderstaande foto's
tonen de staat van het chassis voordat het onderhanden is genomen.
Gezien de
vette bromtoon die uit de speaker kwam, was het wel duidelijk dat de bekerelco
C1/C2 vervangen moest worden. Ook de koppel-C (C32 van 10nF) bleek al eens
vervangen te zijn door een wel heel klein condensatortje die 11,5nF meette. Ook
deze C heb ik vervangen door een 10nF - 630V condensator. C34 en C24 (beide
100nF) bleken hopeloos verlopen en zijn eveneens vervangen. Zo ziet het chassis
er naar vervanging van de C's uit:
Toen was
het tijd om de radio nog maar eens te testen. De radio speelde, maar nog niet
optimaal. Derhalve maar een setje andere buizen erin gezet. Vervolgens heb ik
het middenfrequent gecontroleerd en bleek keurig op 452KHz te staan. Ook de
sperkring stond goed afgesteld. Aangezien de HF-spoelen/trimmers sporen van 'verdraaien'
vertoonde, heb ik aan de hand van de servicedoc de golfgebieden opnieuw getrimd,
met een verbluffend resultaat. De radio speelt weer op alle golfgebieden.
Kennelijk
is ooit de netstekker gesneuveld en was er met een kroonsteentje een modern
snoertje aangezet. Dit snoer is weer verwijderd en aan het originele snoer is
een lekker ouderwetse stekker gezet. Hiermee was het chassis klaar.
Toen was
de kast aan de beurt. Deze heeft een fikse poetsbeurt gehad, waardoor de
verfspatjes, doffe aanslag en de nodige lichte krasjes verdwenen. Nadat ook de
binnenzijde was schoongemaakt, kon de boel weer in elkaar.