Restauratieverslag
BX310A
Vandaag
heb ik mij letterlijk en figuurlijk weer eens kwaad gemaakt op de vervanging
van een varco-koord en schaalsnaar. Door mij niet bepaald de meest gewaardeerde
klus bij een restauratie te noemen.
De vorige
eigenaar had kennelijk zijn best gedaan om een toestel dat op een BX310A leek
in min of meer werkende staat 'aan de man' te brengen en in een BX310A-kast een
BX320A-chassis gezet. De zendersnaar was nogal klungelig aangebracht en het
varco-koord was veel te lang en verkeerd om over de as gelegd, waardoor de
wijzer zich in tegengestelde richting van de knop bewoog.
Het laat
zich al raden..... één van de 2 snaren brak al voor ik met het omleggen van het
koord was begonnen. Het koord was zoals gezegd veel te lang en vermoedelijk uit
een ander toestel afkomstig. Dus eerst dat koord maar op lengte gemaakt en
opnieuw over de assen en trommels gelegd. Toen dat eenmaal werkte een nieuwe
schaalsnaar gemaakt en over de trommel en geleidewielen gelegd. Toen die snaar
eenmaal zat, bleek het varco-koord op de knop-as te slippen en kon het hele
feest opnieuw beginnen.
Alles
weer losgehaald en een nieuw koord gemaakt en om de as en trommels gelegd. Toen
dat eindelijk zat, kon de schaalsnaar (of beter snaren) weer over de trommel en
geleidewielen gelegd worden.
Eindelijk
ging dat nu een stuk beter, zij het dat het geheel halverwege nog wel eens
wilde haperen. Derhalve toen de Philite trommel en geleidewielen maar eens
gesmeerd. En warempel, het loopt nu als gesmeerd.
Het heeft
echter wel 4 uur van vloeken en foeteren gekost. Zie onderstaande foto voor het
resultaat:
Toen was
de potmeter (volume) een de beurt. Die kraakte dat het een lieve lust was.
Aangezien het netsnoer al eens vervangen was en met een kroonsteentje verbonden
was, kon nu dit snoer gelijk mee vervangen worden.
Ook waren
er op de UGT een paar draadjes voor de luidspreker gesoldeerd die d.m.v. een
kroonsteentje met 2 draadeindjes van de werden verbonden. Ook die troep is
verwijderd en van fatsoenlijke draden voorzien. Zie onderstaande foto voor de
onderzijde van het chassis:
Kortom,
het chassis is nu helemaal klaar. De afregeling (MF) was in een eerder stadium
al gecontroleerd en de HF kringen zijn ruwweg opnieuw afgeregeld. Dit laatste
bleek geen overbodige luxe.
De
komende week ga ik mij me op die kast maar eens kwaad maken (zie onderstaande
foto's van deze kast), zodat de boel komend weekend weer in elkaar kan.
Het
afstellen van de zendernaald zal ter zijner tijd ook wel weer een penitentie
worden.....
Deel
2
Nadat de
kast vandaag was schoongemaakt kon de poging tot herstel van de diepe groef in
de linkerzijde van de kast beginnen. Allereerst maar eens voldoende
bakelietpoeder van een kapot bakelieten knopje afgevijld en dit poeder met
2-componentenlijm vermengd. Vervolgens heb ik dit mengsel in de groef gesmeerd
en rustig uit laten harden. Hierna kon het geheel in fases weer glad geschuurd
worden, door steeds fijner schuurpapier en tot slot auto-cleaner en Brasso te
gebruiken. Ondanks meerdere pogingen bleef de groef zichtbaar en heb ik
uiteindelijk besloten het zo te laten. Een en ander heeft ook te maken met het
feit dat het hier om een BX310A-kast gaat met een BX320A-chassis erin.
Van de "handige
handelaar", ene Remko T uit Doetinchem (Ge), heb ik op mijn vraag om tekst
en uitleg taal noch teken gehad. (zwarte lijst!)
Na de
inbouw van het chassis bleek zoals verwacht het afstellen van de zendernaald minder
makkelijk als je zou denken. Na enig gefriemel stond deze wijzer eindelijk op
het uiterst linker trimpunt op de zenderschaal met de varco op minimum
capaciteit. Nu kon ook het definitief afregelen van de HF-kringen plaatsvinden,
zoals dit in de servicedoc. staat beschreven. Het toestel speelt nu verrassend
goed op alle drie de banden.
En tot
slot de radio helemaal klaar.