Restauratieverslag
BN381A
Hier dan
het eerste verslagje van de in een andere posting reeds gememoreerde nieuwe
aanwinst. Het betreft een BN381A uit 1950. Zelfs de oorspronkelijke doos zat er
nog bij. (Zie de foto's)
De hier
gemonteerde speaker is verre van origineel. De hier gemonteerde speaker lijkt
op het type dat in de BX380A en BX370U is gebruikt, die op een pasring is
bevestigd. Ook is er één bout om de magneet op z'n plaats te houden
professorisch vervangen en ontbreekt er zelfs een. Het type luidspreker dat
hierin hoort te zitten is de 9696-05 of 9636-05 die ook in de BX462A, BX560A en
BX563A is gebruikt.
Hoewel de
buizen opgloeiden kwam er (op een héél zacht brommetje na) geen enkel geluid
uit. Dus de boel maar opgepakt en naar mijn berging gebracht.
Al gauw
bleek dat de EBL21 het na enkele minuten 'erg heet' kreeg en er naast de
gloeidraad ook één of enkele roosters begonnen te gloeien.
Derhalve
de elco's (C1, C2 en C3), de ratel-C en de koppel-C vervangen, zonder
resultaat.
Toen maar
eens wat spanningen gemeten. De voedingstrafo levert secundair (onbelast):
1x 4,5 +
0 volt
1x 6,8 +
0 volt
2x 300 +
0 volt
De
spanning die van C2 naar g2 van de EBL21 gaat is 290 volt. Dit vind ik
rijkelijk veel voor zo'n radiootje. Volgens de servicedoc zou dat 230 volt
moeten zijn. Op de anode van de EBL21 meet ik slechts een paar volt in plaats
van 240 volt.
Ook als
ik de anodedraad van de UGT loshaal, blijft die anodespanning minimaal en de
roosters van die EBL21 'meegloeien'. Ook een andere EBL21 vertoont dit euvel.
Als ik de AZ1 eruit haal, blijft de EBL21 normaal gloeien, tot je de AZ1 er
weer inzet.
Deel
2
Vandaag
had ik een paar uurtjes over zodat ik met deze radio verder kon.
De
primaire spoel van de UGT bleek kapot te zijn en heb deze UGT tijdelijk door
een UGT uit een BX660X vervangen. Hij is qua formaat wel iets groter, maar het
spoelen-principe is gelijk aan die van de BN381A.
Na
montage van deze UGT bleek de spanning op g2 ± 270 volt te zijn en op de anode
± 255 volt te zijn. Nog altijd wat te hoog, maar beter dan voorheen. Ook
gedroeg de EBL21 zich nu normaal. Er kwam alleen nog geen enkel geluid uit de
speaker.
Als je de
draad van de koppel-C aanraakt klonk er wel een luide brom uit de speaker.
Toen heb
ik besloten alle resterende teerdotten (8 stuks) te vervangen. Na vervanging
klonk er bij het verdraaien van de varco plots Radio 5 door de speaker.
Welliswaar niet hard, maar toch.... Ook op de LG komt erg zachtjes signaal door.
Ook heb
ik de contacten in de buisvoeten gereinigd, wat geen verbetering opleverde.
Gek
genoeg, reageert de radio niet of nauwelijks op de potmeter. Ook het aanraken
van de contacten van de potmeter levert geen 'brommetje' op. Hetzelfde geldt
voor de PU-bussen en de PU/radio-schakelaar en één van de PU-bussen. Deze
schakelaar zelf werkt naar behoren.
Er zal
ongetwijfeld sprake zijn van een 'onderbreking', maar zoek maar uit waar.....
Deel
3
Nu g2 van
de eindbuis niet meer als anode dienst doet en de spanningen op de overige
pennen binnen de toelaatbare grenzen zijn, heb ik hier een nieuwe EBL21 en 2
goede ECH21's ingeprikt.
- Bij
aanraking van g1 op die EBL21 krijg ik een luide bromtoon uit de speaker
- Bij
aanraking van de aT en gT van de ECH21 (B2) krijg ik eveneens die luide
bromtoon.
- De
kwaliteitsschakelaar en de radio/PU omschakelaar zijn op slechte contacten
gecontroleerd
- Alle
teerdotten in het LF-circuit zijn vervangen
- De
meeste weerstanden in het LF-circuit zijn doorgemeten
- Zenders
op de MG en LG komen, zij het zachtjes, door
- Het
weergegeven signaal reageert niet of nauwelijks op verdraaien van de potmeter.
Gezien
alle tips op het forum en eigen logica die ik op het geheel heb losgelaten,
denk ik het euvel in één van de afgeschermde draden en/of mogelijk defecte
potmeter te moeten zoeken. Het zal pas het komend weekend zijn dat ik hier mee
verder kan.
Deel
4
Na
gisterenavond het op sommige plaatsen slecht leesbare (vaag) schema van deze
radio nog eens bestudeerd te hebben en het schema van de BX380A er eens naast
gelegd te hebben (dit schema is wat het midden en laag frequent gebied betreft
identiek aan de BN381A), werd een en ander duidelijk.
De anode
van de EC(H)21 (B2) dient zijn spanning te krijgen via R18 met R16 in serie,
beide 100K. Nu zit het knooppunt C31 - anodedraad van de EC(H)21 (B2) op
hetzelfde pertinaxstripje als onder andere het knooppunt R1 - S29. Tot mijn
stomme verbazing zat die R16 aan het laatstgenoemde knooppunt en stonden R18 +
R16 in feite parallel over R1.
Gezien de
staat van de soldeertin resp. deze verbinding moet dit al héél lang zo gezeten
hebben. Nadat ik die R16 op je juiste knooppunt vastgezet had, speelde de radio
weer als een tierelier en op alle banden.
Resteert
er voor dit weekend nog de antenne-entree vervangen en de C's en R's op de
toonregeling controleren.
Deel
5
Ik heb
vandaag de toonregeling nagelopen. In de stand 'kwaliteit' en bij laag volume
gaf de radio een vreemde harde fluittoon. Derhalve de C's en R's die
afhankelijk van de stand in- of uitgeschakeld worden eens doorgemeten. Hier
bleek niets mee aan de hand. Ook de schakelaar werkte uitstekend. Een slecht
massacontact bij de potmeter en ook hier een verkeerd aangesloten weerstand
bleken de boosdoeners te zijn. Hierna kon ook de antenne/aarde-entree vervangen
worden.
Aangezien
de lak op alle trimmers van de MF-transformatoren verwijderd was, laat het zich
raden wat er met deze radio gebeurd is. Er was met het middenfrequent
'gespeeld'. Daarom het middenfrequent maar opnieuw op 452 KHz afgesteld en
daarna de radio op afregeling nagelopen en waar nodig opnieuw afgesteld.
Zie
onderstaande foto's om een indruk van het gerepareerde chassis te krijgen. Het
is eigenlijk best jammer dat het chassis zo roestig is.
(Hier
is de tijdelijke uitgangstrafo nog gemonteerd)
(Let
ook eens op het bijgeplaatste 3e golfgebiedsegment voor een betere ontvangst op de visserijband)
Toen
hiermee het chassis klaar was, heb ik de kast maar eens goed schoon gemaakt en
een speaker van het juiste type gemonteerd. Nu is het
wachten op de UGT. Pas als die gemonteerd is, kan de radio weer in elkaar.
Deel
6
Vandaag
heb ik de gisteren ontvangen UGT gemonteerd en die grote zwarte geblakerde
weerstand (R5 van 15KΩ) toch maar vervangen. De hier gemonteerde weerstand meette
25KΩ waardoor de spanning op G2-G4 van beide ECH21's maar 70V was in
plaats van de 85V volgens de servicedoc.
Toen dit
allemaal gedaan was, kon de boel weer in elkaar.
En tot
slot de radio helemaal klaar.