Restauratieverslag
768A
Vandaag
heb ik mijn nieuwste aanwinst opgehaald; een Philips 768A uit 1941. Deze radio
is qua techniek en opbouw gelijk aan de 657U, echter met een andere
buizenbezetting en heeft een houten kast.
De vorige
eigenaar gaf aan dat deze radio van meet af aan eigendom is geweest van haar
ouders. Ook was zij tamelijk aangedaan de radio de deur uit te zien gaan, doch
kon er vrede mee hebben omdat zij er van overtuigd waren dat deze radio in
'goede handen' zou zijn.
Zie
onderstaande foto voor de radio:
Aan stof
was in elk geval geen gebrek:
Hoewel de
vorige eigenaar aangaf dat de radio recentelijk nog had gespeeld, heb ik hem
eenmaal thuis gekomen toch maar rustig op spanning gebracht. Dit bleek geen
overbodige luxe, omdat er na ± 2 minuten op volle spanning er een wel heel
verraderlijk luchtje uit het chassis kwam.
Toen het
serviceluik maar eens verwijderd en bleek er in het verleden al eens een
reparatie uitgevoerd te zijn. Beide (natte) elco's waren door 2 droge
exemplaren overbrugd.
Het
betreft hier twee 16+16uF elco's die door een parallelschakeling tot 32uF
elco's omgetoverd zijn en waren zoals gezegd aan de soldeerpunten van de
defecte originele elco's gesoldeerd.
Allereerst
heb ik met perslucht het stof maar eens uit de radio verwijderd. Toen werd ook
goed zichtbaar dat de originele elco's hun zure inhoud eruit geperst hadden.
Als
eerste is de ratel-C vervangen. Deze was helemaal opengebarsten en was zo lek
als een mandje. Daarna zijn die 'vreemde' elco's en de defecte natte elco's
verwijderd en heb ik twee gereviseerde bekerelco's gemonteerd.
Bij
doormeten van de verwijderde droge elco's bleek één van de elco's ook niet goed
meer te zijn waardoor R1 het wel heel erg warm kreeg en voor die 'vreemde' geur
zorgde. Gelukkig had deze R1 de oververhitting overleefd en meette nog keurig
1,2K.
Zo ziet
het chassis er nu uit, met de gereviseerde elco's:
De radio
speelt nu weer zonder 'rooksignalen' maar nog wel met de nodige vervorming.
Binnenkort dus maar op zoek naar de koppel-C (C122) en C3.
Ook valt
er nog heel wat 'linke' bedrading te vervangen.......
Vandaag
had ik een paar uurtjes de tijd om het technische deel van de restauratie te
voltooien.
Als
eerste waren de koppel-C (C122) en C3 aan bod. Om deze C's door het serviceluik
te bereiken moesten er wel de nodige weerstanden en andere C's losgemaakt
worden.
Onderstaande
foto toont de onderkant van het chassis met de nieuwe C's:
Hierna
was de "kritische" bedrading aan de beurt. Alle bedrading in dit
toestel heeft een rubberen isolatie die volkomen verdroogd is. Het mag
duidelijk zijn dat alle draden waar lichtnet of hoogspanning op staat en
redelijk vrij bewegen kan, vervangen moet worden. Voor klusjes als deze gebruik
ik draden met plastic isolatie die ik uit sloopchassisses heb overgehouden. Ze
ogen oud en misstaan daardoor niet.
Onderstaande
foto toont de deels vervangen bedrading:
Toen dat
allemaal klaar was kon de radio weer in elkaar en ziet er nu zo uit:
Het mooie
nieuwe snoertje komt natuurlijk van Ben Dijkman