Restauratieverslag 656A

 

Deel 1

Vandaag heb ik mijn nieuw verkregen 656A opgehaald en uiteraard aan een eerste inspectie en check onderworpen. Zie onderstaande foto voor de binnenkant.

 

 

Hoewel er aan stof geen gebrek was, vielen er toch een paar dingen direct op:

- de bekerelco was vervangen

- de net-entree is naar de knoppen

- op veel plaatsen is de rubberen isolatie vergaan en verdwenen

- de dubbele bedrading naar de schakelaar

- het plakband om het luidsprekerdoek op z'n plaats te houden.

 

Zo'n net-entree met spanningcarrousel heb ik wel liggen en is het grootste probleem niet. Gezien de staat van de bedrading wordt het wel een aanzienlijke klus om die te vervangen omdat de bedrading eveneens vervangen zal moeten worden. De radio langzaam op gang brengen had niet zoveel zin meer omdat deze zeer recentelijk aan het net heeft gehangen en dus "hoppa" de spanning erop. Het duurde eventjes maar toen kwam er ook geluid uit de radio, zij het alleen op de MG en LG. Na de bandkeuzeschakelaar een paar keer heen en weer gedraaid te hebben kwam er op de KG (20 mtr) ook weer wat door. Na nog enige malen tussen KG en MG geschakeld te hebben werd het ontvangstbereik op de KG groter maar hield boven de 30 mtr op. Nadat de 2 ECH21's met elkaar omgewisseld waren was er ontvangst over de hele KG band. Het volume wat er uit deze radio komt houdt niet over en is in vergelijking met vergelijkbare toestellen als de 657A en 768A matig te noemen. Tevens zet ik vraagtekens bij het luidsprekerdoek (zie foto hieronder) mede gezien de stukken plakband op het luidsprekerplankje.

 

 

Met een beetje geluk zit het originele doek er nog onder. Ook klopt het logo niet. Hier zit een 30-er jaren logo op terwijl deze radio uit 1946 stamt en er dus een schildje op moet zitten.

 

Deel 2

De afgelopen dagen heb ik een paar uur aan dit toestel kunnen besteden en was de eerste gang het opzoeken van de oorzaak dat die AZ1 zo waarzinnig heet werd en er dus ergens erg veel stroom getrokken werd. In mijn eerste bericht had ik al aangegeven de koppel-C (C122) niet te vertrouwen maar een poging de radio op te starten zonder EBL21 leidde eveneens al snel tot een oververhitte AZ1 en moest de oorzaak "dichter bij huis" gezocht worden. De bekerelco, die ik toen ook al vermeld had. De bedrading aan die elco's lieten ook te wensen over en kon gelijk mee vervangen worden. Nadat de bekerelco en de nodige bedrading vervangen was kon de radio (zonder EBL21) weer getest worden en bleef de temperatuur van de AZ1 netjes binnen de perken. Gek genoeg gaf een mA-meter tussen de AZ1 en C1 voor vervanging van de bekerelco geen overmatig stroomtrekken aan en werd R1 ook niet heet. Controle van de uitgebouwde bekerelco op de Heathkit bracht ook geen afwijking(-en) aan het licht. Toen de EBL21 erin gestoken en de radio weer aangezet en na enkele seconden kwam er geluid uit de (externe) speaker wat constant bleef en niet na een minuutje of zo in elkaar zakte. De volumeregelaar kraakte dat het een lieve lust was en is vervangen. De toonregelaar was nog perfect. Daarna het luidsprekerplankje eens uit de kast gehaald en het "vage" doekje eraf gehaald. Bleek, zoals gehoopt, het originele doekje er nog onder te zitten. Het was wat smoezelig maar wel heel en een luidsprekerdoekje op een radio van 65 jaar oud mag in mijn ogen best een beetje smoezelig zijn. Tevens is er een correct schildje op de kast gezet.

 

 

Een foto van het vervangen spanningscaroussel met net-entrée en kritische bedrading.

 

 

Zo ziet de boel er weer in elkaar uit

 

 

Rest er nog enkele teerbommen en indien noodzakelijk wat bedrading te vervangen die allen onder in het chassis zitten.

 

 

Ik heb meer met chassisses als deze gewerkt en mijn ervaring is dat de ogenschijnlijk moeilijkste weg (door het serviceluik) achteraf de makkelijkste weg is. Als je de bakeliete chassisdelen van de bodemplank afhaalt, haal je je minimaal 100% meer werk op jouw nek dan strikt noodzakelijk is. Al was het alleen al om de bedrading die gewoon kan blijven zitten en bij loshalen van de chassisdelen eveneens vervangen moeten worden waardoor je echt van het een in het ander vervalt. Dit weekend dus die teerbommen vervangen. Ze zijn al getest en zo lek als een mandje.

 

Deel 3

Zoals eerder aangegeven, had ik een wel zeer merkwaardig effect in de volumeregeling ontdekt in de toen net weer goed spelend gekregen 656A. Vandaag eerst het type potmeter eens gecontroleerd en ik had er weldegelijk een nieuwe ongebruikte 500K potmeter (zonder aftakking) in gezet. Daarna eens de voorgestelde metingen uitgevoerd die geen resultaat opleverde. Uiteindelijk de potmeter eens losgehaald en op Ohmse waarde doorgemeten. Al spoedig bleek deze jongen de boosdoener te zijn. Tot ± 50% van de potmetergang zag je tussen de top en loper bij opdraaien keurig een aflopende weerstand. De tweede helft bleef de weerstand redelijk constant op ± 5K staan. Kortom; potmeter niet helemaal jofel maar werkt verder wel correct in de radio en heb hem derhalve laten zitten, mede omdat ik geen zin had in het wederom uitbouwen van het chassis. Met name het loshalen en weer vastzetten van de knop voor de toonregeling is bij dit toestel een regelrecht drama. Neemt niet weg dat ik het vreemd vind dat deze potmeter voor zover ik het mij kan herinneren in eerste instantie correct gewerkt heeft.

 

Tot slot de radio helemaal klaar. (Foto's volgen later)

 

 

 

 

Terug