Restauratieverslag
203U
Vandaag
ben ik dan begonnen aan de restauratie van de 203U die ik vorige week verkregen
had. Zo zag hij er uit voordat ik hem onderhanden nam:
De kast verkeert
in perfecte staat, maar het zenderknopje bleek op diverse manieren gerepareerd
te zijn. Aan het chassis was duidelijk al eens gewerkt. Alle teerdotten zijn al
vervangen en was de serieweerstand door de vreemde staande draadgewonden
weerstand van 990 Ohm vervangen. Mijn vermoeden dat de mogelijkheid van
omschakelen naar een netspanning van 125V was uitgeschakeld (verwijderd) bleek
correct.
Met de
servicedoc. bij de hand, heb ik de voeding in ere hersteld en daar waar nodig
de "linke" oude bedrading vervangen. Toen dat klaar was kon de juiste
serieweerstand gemonteerd en aangesloten worden. Daarna de radio op werking
gecontroleerd en bleek correct te werken.
Toen was
het hoogfrequentgedeelte aan de beurt. De radio speelde wel op de middengolf
maar niet op de lange golf. Ook maakte de varco op sommige plaatsen krakende
geluiden. Al gauw bleek dat C38 (zo'n draadgewonden condensator) die over C8
van de varco staat defect te zijn. C18, eveneens zo'n draadgewonden
condensator, die over C6 van de varco staat bleek verkeert aangesloten. Bij de
poging die C18 weer los te maken ging ook deze kapot. Beide C's bleken een
waarde van 48pF te hebben. Om deze C's te kunnen vervangen, moest de varco
uitgebouwd worden. De twee (gele) draden die naast de C's naar onderen liepen,
waren ook niet meer echt geweldig en konden derhalve meteen mee vervangen
worden.
Toen de
varco eruit was, heb ik hem eens op sluiting(-en) doorgemeten. Gek genoeg kon
ik geen sluiting vinden. Wel bleek er wat axiale speling op de rotor te zitten.
Eerst de varco maar eens gereinigd en gesmeerd. Toen de capaciteit maar eens
opgemeten. C6 meette 450pF en C8 meette 650pF, wat volgens de servicedoc. 2x 11
- 400 pF zou moeten zijn. Die C6 vond ik wel goed. Die C8 was eveneens tot
450pF terug te brengen door de buitenste platen van de rotor ietsje naar buiten
te buigen.
Nu konden
de nieuwe draden en C's van 50pF aan de contacten van de varco gesoldeerd
worden. Daarna kon de varco weer op z'n plaats en de draden hiervan op de
golfgebiedschakelaar gesoldeerd worden.
Nu restte
alleen nog C100 die vervangen moest worden, zodat de antenne-ingang hier weer
op aangesloten kon worden. Ook bleek één van de UCH21's niet optimaal te zijn
en is vervangen.
Toen dat
gebeurd was kon de boel wederom getest worden. De radio speelt nu weer op zowel
de midden golf als op de lange golf. Tot slot de radio helemaal klaar.
Het
vervangende (originele) knopje en het mooie nieuwe snoer komt van Ben Dijkman.